
Starten met sociale media lijkt misschien eenvoudiger dan het is. Veel mensen stellen vragen zoals hoe vaak moet ik posten, maak ik een persoonlijk account of een pagina, wat moet ik posten of welk socialmediakanaal is het meest gepast voor mij? Elk antwoord op deze vragen zal natuurlijk afhankelijk zijn van wat je juist in de kijker wilt zetten. In deze blog geven we jou meer inzicht in de verschillende aspecten om zelf van start te gaan met je sociale media.
Hoe begin je eraan?
Eerst moet je jezelf even afvragen hoeveel tijd en moeite je bereid bent om te investeren in je sociale media. Want weet dat je hier makkelijk een fulltime job mee kan vullen! De reden waarom je jezelf dit moet afvragen is eenvoudig, het antwoord is namelijk recht evenredig met het aantal kanalen dat je opstart.
We zijn namelijk van mening dat we beter eerst leren stappen en dan lopen. Het is dus beter om te starten met ƩƩn kanaal dat we volledig uitbouwen en dan later, wanneer we het eerste onder controle hebben, een tweede kanaal opstarten.
Een kanaal kiezen
Met welk kanaal gaan we nu van start? Weet dat er de dag van vandaag een heel uitgebreid assortiment is aan socialemediakanalen: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest en nog vele andere. In deze blog gaan we niet op alle kanalen in omdat ze natuurlijk niet allemaal even relevant zijn.
Ā
Zo zijn de dag van vandaag alle socialemediakanalen gratis aan te maken.Ā Je vult je gegevens in, en je kan meteen starten met het toevoegen van al je vrienden en kennissen. In deze blog kijken we kort naar enkele kanalen. In een latere blog gaan we op de meest interessante wat dieper in.

Op Facebook kan je verschillende soorten posts publiceren. Je kan een link plaatsen naar een interessant artikel, een mooie foto of een gewoon stukje tekst. Experimenteer met je Facebook-account en ontdek de mogelijkheden. In tegenstelling tot de andere socialemediakanalen is het een van de meest gevarieerde kanalen. Je kan er alle kanten mee uit en bereikt ook het grootste doelpubliek. Facebook kent misschien een kleine terugval bij bepaalde doelgroepen, maar desondanks blijft het wel het grootste kanaal in België.

Instagram draait rond fotoās (links werken hier bijvoorbeeld niet). Je trekt hier de aandacht van je volgers met authentieke en goede fotoās. Tekst is hier minder belangrijk maar moet wel aanwezig zijn. Hiernaast werkt Instagram met hashtags (#) Dit zijn tags die je toevoegt aan je fotoās om ze te categoriseren. Heb jij een nieuw kinderboekje uitgebracht dan is het dus nuttig om de hashtags: #kinderboek toe te voegen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

TikTok
TikTok is het videokanaal van het moment. Net zoals Instagram rond foto’s draait kan je op TikTok enkel video’s posten. Om op te vallen tussen de menigte moet je TikTok eigenlijk ook zo origineel mogelijk uit de hoek komen. Hiernaast is het ook belangrijk dat je meesurft op de trends. Zo is de kans meteen een heel pak groter dat je op de For You Page (nieuwsoverzicht van TikTok) terecht komt. Om inspiratie op te doen en om te beslissen of TikTok iets voor jou is, kan je altijd eens zoeken naar #Booktok op TikTok.

Wat LinkedIn dan weer speciaal maakt? Wel het is het enige socialemediakanaal dat specifiek voor professionele doeleinden gebruikt wordt. Je zal er geen vakantiefoto’s aantreffen maar voornamelijk zakelijke berichten terugvinden. Is dit dan een relevant kanaal voor jou als auteur? Misschien wel, want waar LinkedIn natuurlijk ook voor dient is netwerken. Het is misschien niet het kanaal waar je jouw boek zal verkopen maar waar je misschien wel relevante contacten zal leggen om jouw boek in de kijker te zetten.
Zoals je kan lezen valt er wel voor elk sociale media kanaal iets te zeggen. Er valt ook vooral nog veel meer te vertellen. Blijf dus zeker onze blog in het oog houden waar we binnenkort nog meer blogs zullen publiceren die jou kunnen helpen om je boek beter in de kijker te zetten.
Tot snel!