De ideale Facebook-pagina

Een Facebook-pagina heb je al, maar waar moet je nu op letten zodat die ook effectief iets opbrengt? Er zijn namelijk best wel een aantal zaken om mee rekening te houden. Het ene al wat meer voor de hand liggend dan het andere.

1. Een persoonlijk profiel of een zakelijke pagina?

Wist je dat er een verschil is tussen een persoonlijke pagina en een zakelijke pagina op Facebook? Wat is nu exact het verschil? Wel met een persoonlijke pagina ga je een relatie aan in twee richtingen. Je wordt vrienden met elkaar en beide partijen moeten het vriendschapsverzoek accepteren. Heb je daarentegen een zakelijke pagina dan kan een volger jouw pagina leuk vinden en klaar. Je hoeft die persoon dus niet te accepteren. 

 

Daarnaast heeft een zakelijke pagina ook wat meer opties op het vlak van statistieken. Je kan dus beter nagaan welke posts werken en welke niet. Interessant dus om je strategie af en toe bij te sturen.

2. Een duidelijke profiel- en omslagfoto

Je Facebook-porfiel is net zoals je website een online visitekaartje. En zeg nu zelf je wilt toch een mooi visitekaartje? Kies dus ook op je Facebook-account foto’s die duidelijk en mooi zijn. Ze moeten aanspreken maar vooral je volger in een oogopslag laten zien wie je bent.

3. Extra aandacht voor spellingsregels en BIN-normen

Als auteur is het extra belangrijk dat ook je online teksten helemaal correct zijn. Lees je posts dus eens extra na! Vaak zie je bij het posten niet meteen een typo staan. Neem dus je tijd om een post te publiceren en doe dit niet tussen de soep en de patatten.

4. Extra aandacht voor je foto’s en afbeeldingen

Op Facebook zorg je ervoor dat je afbeeldingen vierkant of zelfs rechthoekig zijn (portret) zijn. Een fotograaf vindt dit niet geweldig maar het Facebook algoritme dat bepaalt wie jouw posts te zien krijgt, vindt dit heel belangrijk. Waarom scoort zo’n vierkante foto of verticale foto nu zo goed? Open maar eens zelf je Facebook-account en vergelijk hoeveel plek een landscape foto inneemt op je scherm en hoeveel plek een vierkante of verticale foto inneemt. Hoe meer plaats we innemen met onze foto hoe minder snel dat onze lezer afgeleid is van de vele andere informatie die er te zien is.

5. Tekst voor sociale media

Online lezen we helemaal anders dan offline. Wanneer je ‘offline’ een tekst gaat lezen is dat vaak een boek of een krant. Je kiest er dus voor om je echt even te concentreren om die tekst te lezen. Online en op sociale media is dit veel minder het geval. Het kanaal is veel vluchtiger want er verschijnt heel snel nieuwe informatie op. Daarom moeten we online heel anders schrijven dan offline. We kiezen steeds voor actieve zinnen en houden alles kort en to the point. Op Facebook schrijf je zelfs best niet meer dan 4 regels tekst. Schrijf je meer? Geen enkel probleem, maar weet dat de rest van je tekst vaak verstopt zal zitten achter een knop ‘lees meer’. Krijg je je volgers zo ver om daar effectief op te klikken dan scoor je wel goede punten bij Facebook. Maar dat wil zeggen dat je eerste 4 regels extra wervend moeten zijn!

6. Hashtags en taggen

Een hash-wat? Een hashtag. Het is een tag die je gebruikt om je post te categoriseren. Je hangt er als het ware een label aan en laat Facebook zo weten: mijn post gaat over dit onderwerp. Heel nuttig dus om te zorgen dat Facebook-gebruikers de weg vinden naar jouw post. Hoeveel en welke hashtags je best gebruikt? Wel op Facebook gebruiken we ongeveer 2 hashtags. Dan is het  aan jou de oefening om te kijken welke hashtags het best bij jouw post passen. Kies altijd een algemene hashtag en een specifieke. Bijvoorbeeld: #Kinderboek (specifiek) en #Lezen. Tip: Spiek eens welke hashtags andere auteurs zoals gebruiken. Zo weet je welke meer gebruikt worden en dus interessanter zijn.

7. Emoji's

Dat een tekst actief en to the point moet zijn las je hierboven al. Maar we zien ook graag gestructureerde teksten. En net daarvoor zijn emoji’s heel handig. Je kan ze gebruiken om iets te benadrukken, je tekst te organiseren en om er ook gewoon meer emotie in te steken. Doen dus! 😉

Zoals je ziet, zijn er best wel een aantal regeltjes om mee rekening te houden. Maar we zijn er rotsvast van overtuigd dat jullie dit onder de knie hebben! 

 

Veel succes!

Starten met Sociale Media

25/06/2022

Je eigen website

25/06/2022

Laat een reactie achter