10 tips voor een geslaagde e-mailing

Banner nieuwsbrief (2)

Tip 1: Een sterke subjectline

Nog voor je mail geopend wordt moet je al stilstaan bij je subjectline. Want net die subjectline zorgt ervoor dat een lezer je mail al dan niet zal openen. Die moet dus meteen ijzersterk zijn. Wat er goed werkt zijn vaak vragen, triggerende zinnen, een emoji (zonder te overdrijven).

Wat absoluut niet werkt zijn uitroeptekens, letters in CAPS en veel te lange zinnen. Wist je trouwens dat als je te veel uitroeptekens gebruikt veel e-mailsoftware jouw mail automatisch zal klasseren als spam? Dan kom je zelfs niet terecht in de inbox van je lezer en was alle moeite voor niets. Ook zonde toch?

Tip 2: 1 boodschap

Bij het opstellen van een e-mailing is het belangrijk dat je 1 duidelijke boodschap brengt. In veel gevallen zal dit zijn: Hoera ik heb een boek geschreven. Wat je dus niet wilt doen is meteen ook vertellen dat je een nieuwe website hebt, volgende week in de krant verschijnt en je ook eindelijk mag langsgaan bij een bepaalde boekhandel.

De allerbelangrijkste boodschap blijft: Ik heb een boek geschreven en dat is nu te koop. Want tenslotte wil je dat je lezers je boek kopen toch?

Tip 3: Kies een duidelijke Call to action

Dit brengt ons meteen naadloos bij tip 2. Een duidelijke call to action. Wat is dat exact? Lees hieronder zeker even de definitie.

CTA betekent "Call To Action", het gaat over een stukje tekst of een boodschap die aanzet tot actie. Dit kan algemene zijn zoals “klik hier” of maar ook “voeg toe aan winkelmandje”.

Het is dus als het ware het stukje tekst dat je lezer duidelijk moet maken wat van hem verwacht wordt en wat hij exact moet doen: Jouw boek kopen. Een goede CTA voor het verkopen van een boek is dus simpelweg: 

  • Koop het boek hier
  • Klik hier om mijn boek te kopen
  • Contacteer mij om het boek te kopen

Tip 4: Kort en bondig

Bij het opmaken van een e-mailing volgen we het KISS principe. Keep It Short and Simple. Dit sluit natuurlijk aan bij het feit dat je best maar 1 boodschap in je tekst zet. Hoe eenvoudiger hoe makkelijker dat je lezer je boodschap dus oppikt.

Tip 5: Let op je schrijfstijl en lees na op fouten

Ook belangrijk om bij stil te staan is je tone of voice. Hoe ga je jouw lezer aanspreken? Dat kan in de jij-vorm of in de u-vorm. Ga je eerder zakelijk schrijven of wat losser? Er zijn verschillende mogelijkheden. Die keuze is natuurlijk helemaal aan jou. De belangrijkste bedenking om te maken is: Wat wilt jouw lezer het liefst? 

Hou daar rekening mee en blijf dan daarna ook jouw keuze volgen. Ga dus niet door elkaar verschillende stijlen gebruiken in een mail.

Tip 6: Zorg voor een verzorgd design

Zorg er voor dat je e-mail er mooi en verzorgd uitziet. Kies voor geen druk design en geef je tekst en afbeeldingen ruimte. Dat geeft automatisch een rustig gevoel. Om je te helpen bij het maken van een e-mail kan je gebruikmaken van verschillende tools.

Tip 7: Werk met duidelijke alineas of tekstblokken

Wat ook zorgt voor een verzorgd design en een rustig ogende e-mail zijn alinea’s en tekstblokken. Net zoals in een boek moet je tekst op geregelde momenten indelen in alinea’s. Let wel op: te veel tekst is ook nietideaal. Denk aan tip 4. In een ideale wereld wil je zo’n 3 a 4 korte alinea’s hebben.

Tip 8: Gebruik tools!

Je hoeft dus zeker niet het warm water uit te vinden bij het verzenden van een e-mailing. Want om die er professioneel en verzorgd te laten uitzien zijn er verschillende tools op de markt die ook heel vaak gratis zijn voor persoonlijk gebruik. 

Denk bijvoorbeeld aan: Mailchimp, Mailerlite,… Vermijd dus om je e-mailing te verzenden vanuit Outlook. Want de mogelijkheden in Outlook om een e-mail mooi op te maken zijn enorm beperkt!

Tip 9: Timing is alles!

Je e-mailing is nu helemaal opgesteld. Wanneer is het nu het beste moment om hem te verzenden. Ook hier is het weer belangrijk om na te denken wanneer je de kans het grootst is dat je doelgroep je mail zal lezen.

Stel dat je een boekhandel wilt bereiken dan moet je die misschien niet mailen op een zondagmiddag, want dan is die waarschijnlijk gesloten. Dinsdagochtend is dan een beter moment. Wil je eerder je vrienden bereiken, dan kan je hen natuurlijk wel best in het weekend bereiken, gezien ze in de week misschien aan het werk zijn.

Tip 10: Altijd je e-mail testen!

Last but not least: testen en nalezen tot je er bij neervalt. Beter nog: laten nalezen door iemand die hem nog niet gezien heeft! Zo is je kans het grootste om een foutloze e-mailing te verzenden. 

Succes!

Ontdek meer van Uitgeverij Het Punt

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

0
Jouw aankopen
  • No products in the cart.