6 tips om als auteur aan de slag te gaan met Instagram

Instagram is misschien wel samen met Facebook het meest toegewezen sociale media kanaal om als auteur je online aanwezigheid te vergroten. Het kanaal en de volgers houden van mooie dingen. Foto’s zijn er vaak perfect en een product dat er goed uitziet heeft dus een streepje voor op de andere. Maar hoe ga je nu aan de slag en zorg je ervoor dat jouw Instagram-pagina ook echt rendeert?

Lees hieronder enkele tips! 

Tip 1: Mooi, mooier, mooist

Alle content die je op Instagram ziet, daar is over nagedacht. Elke foto ziet er perfect uit misschien soms ook wel iets te perfect. Het is dus de kunst op Instagram om te zorgen voor een mooie gulden middenweg. De voorkeur gaat naar echte beelden waar over nagedacht is. Daarmee bedoelen we: geen rommelige achtergrond, een nette lens, … Lees zeker ook de blog over smartphonefotografie want voor Instagram is dit een echte must.

Tip 2: Persoonlijke aanpak

Ook belangrijk op Instagram is een authentieke aanpak. Daarmee bedoelen we dat je wel degelijk jezelf mag zijn en moet blijven. Zwaar bewerkte beelden met filters zijn uit den boze. Kom ook zelf af en toe in beeld. Dat hoeft natuurlijk geen selfie te zijn. Maar maak enkele leuke foto’s met je boek, of ga aan de slag met de Instagram Stories of Reels om je volger mee te nemen op avontuur (een boekvoorstelling, een lezing, een voorleessessie,…). Gun je volgers als het ware een blik achter de schermen.

Tip 3: Hashtags

Een heel belangrijk onderdeel van Instagram zijn hashtags. Hashtags zijn eigenlijk tags die je gebruikt om je post te categoriseren. Instagram-gebruikers kunnen dan bepaalde hashtags volgen. Dit is dus een ideale manier om ervoor te zorgen dat je post in de newsfeed komt van mensen die jou nog niet kennen. De truk is om een goede mix te voorzien van algemene en nauwkeurige hashtags. #book is bijvoorbeeld heel algemeen. #boek is al iets beter en minder algemeen (in het Nederlands) #kinderboek is al een pak specifieker. Kies in ongeveer zo’n 15 relevante hashtags en wissel ze af tussen de verschillende posts die je maakt. Zorg voor een goede mix.

Tip 4: Frequentie

Online zijn betekent ook echt online zijn. In een ideale wereld zorg je ervoor dat je op vaste tijdstippen iets kan publiceren. Lukt dit eens niet is het geen ramp. Maar het is altijd beter om 5 weken lang 1 post te publiceren dan 5 posts op 1 dag online te gooien. Dan gaan ze namelijk met elkaar concurreren en loop je kans dat je volgers ze niet allemaal te zien krijgen.

Tip 5: Bio optimaliseren

Een goede biografie is heel belangrijk. Wie ben je, hoe kunnen ze jou contacteren, wat is je website. Op Instagram is je bio (het tekstje bovenaan je profiel) de enige plek waar je een klikbare link kan plaatsen. Belangrijk dus dat je hier zo goed mogelijk van gebruikt maakt en de plaats benut.

Tip 6: nadenken over je tekst

Niet enkel beeld is belangrijk, ook tekst heeft wel wat eigenschappen waaraan het moet voldoen. Instagram is een kanaal dat draait rond statisch en bewegend beeld. Maar ook beeld heeft wel degelijk af en toe wat context nodig via een tekstje. Zorg dus dat de foto’s die je online plaatst voorzien zijn van een beknopte tekst. Een korte omschrijving met daaronder enkele hashtags en emoji’s om je tekst te structureren, dat is de manier!


Veel succes!

0:00
0:00
0
Jouw aankopen
  • No products in the cart.